zondag 27 september 2015

Keith Haring, the political line

Manon (DD) vroeg of ik mee wilde naar de tentoonstelling 
van Keith Haring in de Kunsthal in Rotterdam.
Sinds dit schooljaar studeert ze daar aan het Grafisch Lyceum
 en ze had de posters in de stad gezien en via haar mentor
er over gehoord.
Nou ben ik van huis uit niet opgevoed met kunst.
Maar de naam Keith Haring klonk mij bekend in de oren.
Ooit, ergens in mijn tienerjaren, had ik een groene jas
met print op de rug en die print was dus van Keith Haring.
Ik dacht een poppetje en een hond. 
Nou dat was ook alles wat ik van Keith Haring wist.
 Daar kwam afgelopen dinsdag verandering in.....

Vroege werken en tekeningen
In 1978 gaat hij studeren in New York aan de
School of Visual Arts en laat zich inspireren door
 o.a. de Fransman Jean Dubuffet (in Kröller-Müller staat
 de grote zwart-witte tuin van hem),Pierre Alechinsky (Cobragroep)
en Andy Warhol.

 Het eerste lange doek uit 1978 wat ik zag,maakte mij aan het lachen.
Heb niet echt op de tekening gelet, maar die titel"Everybody knows 
where the meats comes from. It comes from the store" deed het hem.

Bij de Manhattan penistekeningen voor Ken Kicks (1978)
zag ik voor het eerst in mijn leven zoveel grappig getekende penissen
bij elkaar. Hier hangen er 17 maar totaal zijn er 78.

Metro tekeningen
Tussen 1980 en 1985 tekent hij duizenden tekeningen
op het zwarte papier dat over oude advertenties wordt geplakt
in de metrogangen in New York. Dit past goed bij zijn motto:
"kunst is voor iedereen".

Dit tekenen moest snel gebeuren omdat de kans om gepakt 
te worden groot was. Hij laat zich inspireren door
graffiti, strips, muziek en dans en ontwikkelt een
herkenbare beeldtaal.
 Zijn werken worden steeds populairder....
 hij stopt ermee als er te veel tekeningen worden weggehaald.

Staat en Indidvidu
Het zich toe-eigenen van publieke ruimte is een protest
tegen de autoriteit van de staat. Als in 1981 Ronald Reagan
als president van de VS wordt gekozen is Haring bang
dat de conservatieve regering slecht is voor de ontwikkeling
van het individu.
 Hij ontdekt nieuwe materialen om op te werken zoals
stadsvuil en vinyl zeildoek afkomstig van vrachtwagens.
 Hij ziet het als zijn missie om zich in te zetten voor
de sociale en politieke vraagstukken in zijn tijd.
 Door middel van kunst stelt hij maatschappelijke misstanden
aan de kaak. Hij neemt stelling tegen de uitwassen van het kapitalisme
en zet zich in voor nucleaire ontwapening, milieubescherming,
de strijd tegen aids en gelijke rechten voor iedereen.
 In Andy Mouse voegt hij twee van zijn helden samen;
Walt Disney en Andy Warhol.

De donkere gang waar de doeken met fluorescerende verf 
van de muur afspatten was prachtig om te zien.
 De meeste van zijn werken hebben geen titel...
zodat je je eigen interpretatie er aan kan geven
en niet beïnvloed wordt.

 In de jaren 80 was Keith Haring toonaangevend
in de New Yorkse down town gemeenschap van
jonge schilders, muzikanten en performers die de
creativiteit ontleent aan de urban straatcultuur.
 Hij was actief in de gay-gemeenschap en kwam hier
openlijk vooruit.
 Als veel van zijn vrienden besmet raken met het HIV-virus
en overlijden aan aids, dringt het tot hem door dat hij ook
ziek zou worden.
 Hij gebruikt zijn roem om campagne te voeren
 voor meer voorlichting, acceptatie en
betere behandelmethoden voor aidspatienten.
 In 1988 krijgt hij de diagnose aids.
 In 1990, op 31-jarige leeftijd, overlijdt hij aan
de complicaties van aids.
Rotterdam was in 1982 de plaats waar zijn eerste tentoonstelling
buiten de VS plaats vond. Vijfentwintig jaar na zijn dood
laat de Kunsthal zien dat zijn werk nog niets aan zeggenschap
verloren heeft.

Tot 7 februari 2016 nog te bewonderen !

1 opmerking:

  1. Geweldig en wat heb je er een mooie reportage van gemaakt...... Deze tentoonstelling lijkt me een aanradertje.....
    Dank voor het mee mogen genieten,
    Herfstige groetjes van huis tot huis

    BeantwoordenVerwijderen